7 – 27.03.2009
Galeria Olympia, Kraków, ul. Józefa 18

WYSTAWA MALARSTWA
SILKE MATHÉ, HOMO FEMINA


 

 

Portrety oraz autoportrety. Wnętrza i krajobrazy. Codzienne sytuacje uchwycone z fotograficzną precyzją. Kobiety.

Galeria Olympia zaprasza na wystawę malarstwa Silke Mathé, urodzonej w Rumunii malarki, na stałe mieszkającej w Norymberdze.
W twórczości artystki odbijają się echa twórczości renesansowych mistrzów malarstwa portretowego
oraz klasyków współczesnych, takich jak Edward Hopper czy Lucian Freud.

Silnie nakreślony rys psychologiczny bohaterek prezentowanych obrazów oraz wielość sposobów ich przedstawiania wprowadzi nas w świat gdzie to, co powszechne i banalne styka się z głębią stanów egzystencjalnego napięcia, zadumy, samotności, radości, oczekiwania…

Przemysław Chodań

prospekt

 

 

Silke Mathé – zadziwiony świat

Silke Mathé opisuje w swoich obrazach zadziwiony, często pełen paradoksów, świat. Chwyta to, co wyjątkowe i rzadkie, co ją w codzienności zdumiewa a także odstręcza. Konfrontuje widza ze światem składającym się z wyobrażeń, marzeń i tęsknot, który – paradoksalnie – wcale się nie rozmywa. Spojrzenie artystki łamie iluzję przesłodzonej rzeczywistości. Widz – a na nim zależy artystce, w której pracach człowiek jest najistotniejszy – tak, jak zwykle w normalnym życiu, nie zauważa swojego otoczenia: taka jest rzeczywistość! […]

A ludzie? Wokół nich wszystko się kręci.
Silke Mathé portretuje bliskie sobie osoby - i ciągle siebie samą

Intensywne sesje z portretowaną osobą poprzedzają powstanie każdego obrazu i są to wizerunki stojące w opozycji do spotykanych, w każdym bez mała miejscu, syntetycznych komputerowych figur. Przy czym dla wszystkich tych osób bardziej charakterystyczne jest ułożenie ich ciała niż mimika. A to stąd, że nasza mimika, rozpoznając i odbijając daną sytuację, zdradza deziluzję, skoncentrowanie się na sobie samym czy roz-czarowanie. O wiele więcej o charakterze mówią gest i poza: do takich należą zdecydowanie chwytające coś ręce, mocno stojące na ziemi nogi, czy sposób siedzenia. Albo lekka, luźna, otwarta, zrelaksowana postawa, czy też ta, z obiema rękami w kieszeniach, wycofana, starająca się niczego nie pokazać na zewnątrz.

Przedstawiane na obrazach osoby nie są w żaden sposób powiązane ze swoim otoczeniem, sprawiają raczej wrażenie wyobcowanych ze świata statystów. Ale nie jest to świat z naprzeciwka, znany i oglądany, tylko jakby specjalnie dla nich stworzony, upozowany jak na fotografii, która ma przywołać wspomnienia i pozwolić spojrzeć w przeszłość. Już sam ten moment i to, jak się z nim obchodzą, charakteryzuje oglądane osoby. […]

Sama artystka ma także odwagę, aby, nie oszczędzając siebe, skonfrontować swój wizerunek z rzeczywistością. W tworzonych na podstawie lustrzanego odbicia wymownych autoportretach przedstawia siebie samą – przedstawia swoje wyobrażenie na swój temat. Te obrazy, może, albo przede wszystkim, poprzez ich tytuły: „Pokarm I”, „Pokarm II”, „Za prętami”, działają otrzeźwiająco, ukazując pozbawioną makijażu, dość strapioną poszukiwaniem siebie autorkę.

dr Amelie Himmel, historyk sztuki

 

 

Silke Mathé

urodziła się w 1968 roku w rumuńskim Siedmiogrodzie. Po maturze wyjechała do Niemiec. W 1994 odbyła praktykę w Atelier Bittenbinder w Holandii, w latach 1994-1995 uczęszczała do szkoły Neue Kunstschule w Zurychu, a następnie rozpoczęła studia na Akademii Sztuk Pięknych w Norymberdze, które ukończyła w klasie mistrzowskiej prof. Grützke w roku 2001. W roku 1996, 1998 i 2000 otrzymała Nagrodę Fundacji Danner, a w roku 2007 drugą nagrodę norymberskiego dziennika Nürnberger Nachrichten. Jej prace prezentowane były na targach sztuki w Norymberdze (Consument Art.), 2004, w Kolonii (art.fair), 2006 i w Doetinchem w Holandi (Huntekunst), 2009.

 

Wystawy indywidualne:

  • Galeria Bernsteinzimmer, Norymberga: "Dziwny spokój", 1999
  • Galeria Miejska Kaarst: "Pełen kontakt", 2000
  • Galeria Bürgerhaus, Schwabach, 2002
  • Galeria Destillarta, Buchschwabacher Mühle: "Wiejskie obrazy", 2005
  • Bank Sparkasse Fürth: "Silke Mathé - Malarstwo", 2006
  • Galeria arsprototo, Erlangen: "Dialog - Silke Mathé i Clemens Heinl", 2007
  • Galeria ArtAgency Hammond, Teatr Miejski Fürth, 2008

 

Wystawy zbiorowe (wybór):

  • Museum Kunstpalast, Düsseldorf: Wielka Wystawa Sztuki Kraju Związkowego Nordrhein-Westfalen, 1998, 1999
  • Haus der Kunst, Monachium: Wielka Wystawa Sztuki, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2007.
  • Kunsthaus, Norymberga: „Jedenrazydwarazycztery”, 1998; „Za granicą”, 1999; „Zlecenie.de”, 2000; „Na wrażliwym obszarze”, 2001; „33 Egoistów”, 2002; „za-sługi”, 2002; „Sytość”, 2003; „jedenascieprzezpięć”, 2005 oraz wystawy „Kunstpreis Nürnberger Nachrichten, 2000, 2001, 2002, 2004, 2005.
  • Szen-Chen, Chiny, wystawa Kunstpreis Nürnberger Nachrichten, 2004
  • I Międzynarodowe Targi Sztuki, Antalya (Turcja), 2002
  • Fränkische Galerie, Cronach: „Obrazy kobiet; Lucas Cranach”, 1998; „Hommage á Lucas Cranach“, 2003
  • Galeria Kaiserstraße, Norymberga: „Spojrzenie na rzeczywistośc”, 2003
  • Kunstpavillon, Monachium: „Budowa Lenbach”, 2006
  • Muzeum Sztuki, Erlangen: „Twarzą w twarz”, 2006.
  • Dni Kultury Oberkassler, „Współczesne artystki europejskie”, 2007
  • KID-Comramo, Hannover: „mity, emocje, wizje”, 2007/2008
  • Międzynarodowy projekt artystyczny „Zwierzę i człowiek”, Wielka Hala Wystawowa, Norymberga, 2008.
  • Muzeum Miejskie Erlangen, „Sztuka portretu”, 2008/09.