Albrecht Dürer w Krakowie - Obchody 480 rocznicy śmierci artysty

04.04.2008 - INSTALACJE (Fasada Domu Norymberskiego, ul. Krakowska 27):

  • Piotr Lutyński, "Dom Albrechta Dürera w Krakowie"
  • Ottmar Hörl, "Zające"

20.04.2008 - AKCJA (Rynek Główny, Kraków):

  • Największe puzzle świata. Układanie przez mieszkańców Krakowa Portretu młodej Wenecjanki

Pomysł, aby twórczość Dürera wykorzystać jako pretekst do zrealizowania własnych projektów w przestrzeni publicznej jest bliski wielu artystom. Dürer, jako grafik i autor wyśmienitych drzeworytów i miedziorytów, wykorzystywał dostępne mu techniki do reprodukowania swoich dzieł, aby za ich pomocą dotrzeć do większej liczby odbiorców i zaistnieć publicznie. Do dzisiaj w pracach Dürera zawarty jest ogromny potencjał kulturalny, olbrzymia energia, z której wciąż możemy czerpać, i która inspiruje zarówno współczesnych artystów jak i współczesnego widza.

 

 

 

Ottmar Hörl, Zające

W 2003 roku norymberski artysta Ottmar Hörl wykonał instalację zatytułowaną „Das große Hasenstűck”. Powstała ona z okazji 500-lecia namalowania przez Albrechta Dürera jednej z najbardziej znanych jego prac - akwareli Młody zając. Na rynku w Norymberdze, na obszarze 2500 m2 artysta umieścił 7000 rzeźb wykonanych z plastiku i będących wiernym odwzorowaniem dürerowskiego zająca. Praca Hörla była ogromnym sukcesem, odbiła się szerokim echem w niemieckich mediach, a norymberski zając stał się symbolem zarówno miasta jak i Albrechta Dürera. Stworzony przez Ottmara Hörla zając posłuży także do wykonania instalacji w Domu Norymberskim w Krakowie.

 


Ottmar Hörl,
(ur. 1950 w Nauheim) niemiecki artysta. W latach 1975-1979 studiował w Wyższej Szkole Sztuk Pięknych we Frankfurcie nad Menem, następnie (1979-81) w Wyższej Szkole Sztuk Pięknych w Dusseldorfie. W 1985 r. wraz z Gabrielą Seifert und Götzem Stöckmannem założył grupę „Forlmalhaut“. Od 1998 r. jest profesorem na Akademii Sztuk Pięknych w Norymberdze, której w październiku 2005 roku został rektorem.

Wiele jego prac rzeźbiarskich i instalacji bazuje na idei serii i powtórzenia oraz konceptualnej maksymie: „Rzeźba jako zasada organizacji”.

 

 

 

 

 

Realizacja projektu w Krakowie: Instalacja na fasadzie Domu Norymberskiego.

 

Więcej zdjęć >>

 


Piotr Lutyński, Dom Albrechta Dürera w Krakowie

Kolejną instalacją, która pojawi się w rocznicę śmierci Dürera, a której autorem jest krakowski artysta Piotr Lutyński, będzie, umieszczony na fasadzie Domu Norymberskiego, baner z wydrukiem fasady Domu Albrechta Dürera w Norymberdze. Artystę zainspirował pobyt w Norymberdze i zaskoczyło podobieństwo obu brył budynków. Uniwersalizm renesansowego otwarcia na świat, otwarcia na tajniki ludzkiej anatomii, odkrycia z różnych dziedzin m.in. architektury, astronomii, pozwalają przypuszczać, że budynek wybitnego niemieckiego artysty mógłby stać w każdym innym mieście renesansowej  Europy.

Piotr Lutyński, artysta plastyk, performer, uczestnik i realizator wielu wystaw w kraju i za granicą m.in. w Galerii Zderzak, Galerii Krzysztofory, Galeria Starmach (Kraków), Bałtycka Galeria Sztuki ( Gdańsk), Galeria Foksal, Galeria Zachęta (Warszawa), Górnośląskie Centrum Kultury (Katowice), Muzeum Narodowe w Krakowie oraz Art. In General ( Nowy Jork), Studiogalerie (Berlin), Muzeum Sztuki Nowoczesnej (Tallin i Wilno)

Na zdjęciu: Piotr Lutyński w Norymberdze, akcja "Drugie życie jelenia"

 



 



Realizacja projektu w Krakowie: Instalacja na fasadzie Domu Norymberskiego.

 

Więcej zdjęć >>

 

 


Największe puzzle świata

Obraz Portret młodej Wenecjanki Albrechta Dűrera, stał się inspiracją dla twórców projektu układania puzzli. Cieszącą się ogromnym zainteresowaniem akcję, przygotowaną przez Urząd Miasta Norymbergi, zorganizowano już w rodzinnym mieście Dürera, a także w Rzymie i Shenzehn w Chinach.

Powstały krótko po przyjeździe artysty do Wenecji w 1505 roku Portret młodej Wenecjanki przedstawia nieznaną piękność. Spośród wcześniejszych prac malarza dzieło wyróżnia się rezygnacją z detali i uosabia ówczesny, typowy dla weneckich artystów sposób portretowania. Na uwagę zasługuje ciekawa historia obrazu. W 1923 roku płótno zostało odnalezione w prywatnych, wschodnioeuropejskich zbiorach przez dyrektora galerii malarstwa wiedeńskiego Das Kunsthistorische Museum i zakupione dla tegoż muzeum, gdzie znajduje się do dziś. Wizerunek młodej Wenecjanki zdobił też dawny pięciomarkowy banknot.

Największe puzzle świata zostały wyprodukowane w Szwajcarii w 2005 roku, i po ułożeniu zajmują powierzchnię 300 m² ( 15 m² x 20m²). Akcja układania puzzli jest jednym z wielu projektów norymberskich władz poświęconych Dűrerowi, które w ten oryginalny sposób pragną rozpowszechnić twórczość swojego największego artysty. Po mieszkańcach Krakowa wielkie puzzle układane będą przez Amerykanów w Atlancie.



 

Albrecht Dürer (1471-1528) — niemiecki malarz i grafik, teoretyk sztuki, uważany jest za najwybitniejszego artystę niemieckiego renesansu, pierwszy wielki drzeworytnik. Pod wpływem ekspresyjnego realizmu niderlandzkiego, lecz opierając się na miejscowych tradycjach sztuki późnogotyckiej, stworzył własny, jednolity styl. Już od wczesnej młodości Dürer pobierał naukę w dziedzinach związanych z działalnością artystyczną. Początkowo kształcił się w zakładzie złotniczym swojego ojca, później w pracowni norymberskiego malarza Michaela Wohgemuta, gdzie poznał techniki wykonywania drzeworytów i miedziorytów.

Sztuka Dürera jest połączeniem włoskiego racjonalizmu i humanistycznego dążenia do piękna z, dominującą jeszcze w północnej części Europy, średniowieczną i głęboko osadzoną w tradycji religijnej, problematyką moralną. W latach 1490 - 94 odbył swoją pierwszą podróż do Bazylei i Strasburga, później dwa razy odwiedził Włochy (1494/95 i 1505), gdzie tworzyli najwięksi mistrzowie szkoły weneckiej: Tycjan, Giorgione, Palma il Vecchio, a przede wszystkim Giovanni Bellini, który najbardziej wpłynął na Dürera. Owocem tej drugiej podróży do Włoch (1505r.) był m.in. Portret młodej wenecjanki.

Artysta dbał też o teoretyczną podbudowę swojej twórczości, stąd studia nad perspektywą geometryczną i proporcjami ciała ludzkiego, które ujął w traktacie na ten temat, wydanym w 1528 roku.

Do jego najwybitniejszych dzieł należą: Adoracja Św. Trójcy, Joachim z różańcem, Św. Adam i Ewa, Hieronim w Celi, Żywot Marii, Mała Pasja i Duża Pasja, Rycerz, śmierć i diabeł, Melancholia. Durer jako jeden z nielicznych artystów w ówczesnej Europie namalował kilka autoportretów.

Wiele podróżował, lecz Norymberga była zawsze miejscem, do którego wracał. Do dzisiaj stoi dom, w którym Albrecht Dürer żył i tworzył, i w którym obecnie mieści się muzeum poświęcone niemieckiemu twórcy.


Organizacja:

  • Dom Norymberski
  • Urząd Miasta Norymbergi
  • Urząd Miasta Krakowa