5-6.06.2009, godz. 10.00 – 14.00

Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna, Kraków,
ul. Straszewskiego 21-22, sala 120.


5, 6, 7.06.2009, godz. 19.15

Teatr Nowy, Kraków,
ul. Gazowa 21
„Współczesne społeczeństwo w dramatach
i inscenizacjach Falka Richtera”

Falk Richter:
"W stanie wyjątkowym"



Warsztaty dla autorów, reżyserów i dramaturgów.
rowadzenie: Falk Richter i Jens Hillje.

 


Tłumaczenie: Artur Kożuch
Reżyseria: Iwona Jera
Dramaturg: Iwona Jera
Scenografia i kostiumy: Łukasz Błażejewski, Iwona Jera
Obsada: Dominik Nowak, Martyna Peszko, Piotr Sieklucki

 

  Po spektaklu, w dniu 6.06.2009 zapraszamy na rozmowę, w której udział wezmą:
Falk Richter, Jens Hillje oraz Iwona Jera
Prowadzenie: Małgorzata Sugiera i Matusz Borowski

 

 

Falk Richter

Falk Richter urodził się w 1969 roku w Hamburgu. Studiował reżyserię teatralną na hamburskim uniwersytecie. Jest reżyserem, dramatopisarzem i tłumaczem, od debiutu w 1996 roku współpracuje z wieloma scenami teatralnymi i operowymi, do których należą m.in.: Schauspielhaus w Hamburgu i Hamburska Opera Państwowa, Schauspielhaus w Düsseldorfie, Bawarska Opera Państwowa, Burgtheater w Wiedniu, Opera we Frankfurcie. W latach 2000-04 był stałym reżyserem w teatrze Schauspielhaus w Zurychu, współpracując jednocześnie z berlińską Schaubühne, dla której do dzisiaj pisze teksty i reżyseruje zarówno swoje sztuki jak i klasykę. Tam zrealizował w 2004 roku czteroczęściowy cykl dramatów pt. Das System. Do jego najbardziej znanych, także w Polsce, tekstów należą: Bóg jest didżejem, Elektronik City i Pod lodem. Sztuka Nothing hurts została nagrodzona przez niemiecką Akademie des Künste (jako słuchowisko) i zaproszona w 2000 roku na Berliner Teathetreffen – gdzie prezentowane są najlepsze sztuki z obszaru niemieckojęzycznego.

 

Jens Hillje urodził się urodził się w 1968 roku w Niemczech, ale dorastał w Mediolanie we Włoszech. Studiował kulturoznawstwo udzielając się aktywnie jako aktor, autor i reżyser w teatrach niezależnych. Jako dramaturg zaczął pracować wspólnie z Thomasem Ostermeierem przy spektaklu Recherche Faust/Artaud. Obaj twórcy założyli później słynną scenę „Baracke” przy Deutsches Theater w Berlinie, realizując wspólnie legendarne już przedstawienia: Shoppen und Ficken Ravenhilla i Noże w kurach Harrowera. Od 1999 należał - jako główny dramaturg - do kierownictwa artystycznego berlińskiej Schaubühne obok Thomasa Ostermeiera, Sashy Waltz i Jochena Sandiga. Był też twórcą odbywającego się co roku w tym teatrze Międzynarodowego Festiwalu Nowego Dramatu (F.I.N.D.)

.


5, 6, 7.06.2009, godz. 19.15
Teatr Nowy, Kraków, ul. Gazowa 21

Falk Richter: W stanie wyjątkowym

Tłumaczenie: Artur Kożuch
Reżyseria: Iwona Jera
Dramaturg: Iwona Jera
Scenografia i kostiumy: Łukasz Błażejewski, Iwona Jera
Obsada: Dominik Nowak, Martyna Peszko, Piotr Sieklucki

 

Bohaterowie sztuki to małżeństwo mieszkające w zamkniętym, luksusowym, odciętym od reszty miasta, osiedlu. Wierzą, że dzięki wielu wyrzeczeniom, których wymagało zdobycie apartamentu w tym strzeżonym miejscu, udało im się wyeliminować zagrożenia, jakie czyhają na nich w zewnętrznym, znajdującym się za płotem świecie. Jednak życie w izolacji nie jest pozbawione strachu i też rodzi konflikty, a mur odgradza ich nie tylko od reszty społeczeństwa, ale też od samych siebie.

Czy to rzeczywiście strach przed innymi skłania ludzi do społecznej izolacji, czy kryje się za tym chęć zademonstrowania przynależności do wyższej klasy? Czy getta i enklawy otoczone murem albo płotem, ze strażą, kamerami i monitoringiem to przyszłe formy mieszczańskiej egzystencji i jakie będą mieć konsekwencje dla społecznego współistnienia? Czy luksusowe zamknięte osiedla staną się więzieniem i na jak wiele ograniczeń własnej wolności zgodzi się współczesny człowiek w zamian za iluzję bezpieczeństwa? Czy zagrożenia, przed którymi chce się w ten sposób bronić są rzeczywiście realne? Te i podobne pytania, które stawia w swoim tekście Falk Richter to pytania zadane nie tylko teatralnej publiczności, ale też naszemu społeczeństwu, aktualne w wielu miastach na świecie, od Rio de Janeiro po Moskwę.

"Falk Richter portretuje świat, który jeszcze nie jest naszym, ale który już wkrótce może nim się stać, jeśli jedynym sposobem na rozwiązanie problemu stale pogłębiającej się przepaści pomiędzy obszarami biedy i bogactwa będą mury, druty kolczaste i płatna ochrona. „W stanie wyjątkowym” szkicuje Richter model społeczeństwa, którego komunikacja jest ograniczona do funkcji „zamawiania piwa” – jak poetycko wyraził to w swoim wierszu Gottfried Benn. Mężczyzna i kobieta nie mają sobie nic więcej do powiedzenia, poza tym, że muszą wytrwać za każda cenę, żeby nie stracić osiągniętego statusu i uniknąć spadku do grupy zagrożonej socjalnym ubóstwem. Autor amalgamuje w swoim tekście kompletny brak porozumienia pomiędzy małżonkami, a ich związek poddany teatralnej analizie, przypomina szlachetną galerię postaci od Strindberga po Edwarda Albee, czy wywołujące dreszcze dystopie Georga Orwella i Aldousa Huxleya. Iwona Jera pokazuje w swojej inscenizacji, że to, przed czym Falk Richter próbuje ostrzec niemiecką publiczność, w Polsce należy już do zjawisk powszechnych. Ludzie skrywają się w azylach dobrobytu, naszpikowanych urządzeniami broniącymi ich przed napierającą masą biedy i ubóstwa. Strzały padają jednak dopiero w momencie, kiedy widać błysk białka w oku przeciwnika! I oczekując, że taka sytuacja kiedyś nastąpi, siedzimy w teatrze i zastanawiamy się, jak moglibyśmy zapobiec temu, co nieuniknione. Iwona Jera przyjmuje łatwą do sformułowania postawę: żadnych szans, przyjaciele nie miejcie złudzeń! Rozkoszujcie się ostatnią chwilą przyjemnego życia."

Robert Mattheis, dramaturg, Stadt Theater Erlangen

.

Po spektaklu, w dniu 6.06.2009 zapraszamy na rozmowę, w której udział wezmą:

Falk Richter, Jens Hillje oraz Iwona Jera
Prowadzenie: Małgorzata Sugiera i Matusz Borowski

Iwona Jera, urodziła się w Polsce, do Niemiec wyjechała w 1984 roku. W tamtejszym teatrze zaczęła pracować w roku 1992 jako dramaturg, aktorka i wreszcie reżyserka debiutując, pokazaną również w Krakowie, własną wersją Ryszarda III. W 2008 roku, także w teatrze w Erlangen, zrealizowała Iwonę księżniczkę Burgunda Witolda Gombrowicza, a w tym roku Dzieciobójczynię według Heinricha Leopolda Wagnera, w opracowaniu Thomasa Melle.

 


 

Koordynacja projektu: Renata Kopyto, Dom Norymberski

Organizacja i produkcja:
Dom Norymberski, Teatr Nowy

Współpraca:
Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego

Projekt zrealizowano dzięki wsparciu Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej