Krakowskie Reminiscencje Teatralne 2010
RIMINI PROTOKOLL

Rimini Protokoll to teatralny kolektyw założony przez trójkę absolwentów Instytutu Wiedzy o Teatrze w Giessen: Helgard Haug, Daniela Wetzela i Stefana Kaegi. Realizowane przez nich inscenizacje mają formę teatralnego eksperymentu, akcji artystycznej, performance'u czy słuchowisk radiowych, a ich tematem są najbardziej aktualne tematy społeczno-polityczne. Twórcy starają się śledzić najnowsze wydarzenia zachodzące w dzisiejszym świecie, czy też obserwować problemy, z jakimi stykają się współczesne społeczeństwa, a potem przedstawiać je w opracowanych przez siebie i przetworzonych dramatycznie tekstach. Ich odtwórcami są tzw. eksperci, czyli zaproszeni do udziału w danym projekcie ludzie, grający samych siebie i opowiadający na scenie lub w miejscu, w którym odbywa się dana inscenizacja, o swoich życiowych doświadczeniach.

Reżyser i dramaturg z Rimini Protokoll osiągają dzięki temu teatralny efekt, który porównać można z filmem dokumentalnym. Zespół stał się znany, także na arenie międzynarodowej, kiedy w 2002 roku, po przenosinach Bundestagu do Berlina zainscenizował jego posiedzenie w dawnej bońskiej siedzibie z udziałem publiczności. Do kolejnych głośnych realizacji należą: Mobile Phone Theatre Call Cutta, Breaking News. Ein Tagesschauspiel, Airport Kids, Hauptversamlung czy też Karl Marx. Das Kapital Erster Band, za który to, w 2007 roku podczas Festiwalu „Nowe Sztuki” w Mühlheim, Rimini Protokoll otrzymał Nagrodę Dramatyczną oraz nagrodę publiczności. Grupa współpracuje z wieloma wybitymi niemieckojęzycznymi scenami jak: Hebel am Ufer w Berlinie, Schauspielhaus w Zurychu, Schauspielhaus w Dusseldorfie, gościli też na wielu renomowanych festiwalach, m.in. na Festiwal d’Avignon czy Wienerfestwochen. Obok Nagrody Dramatycznej zespół jest także laureatem Europejskiej Nagrody Teatralnej Nowe Rzeczywistości Teatralne (2008) i przyznawanej w Niemczech Nagrody Teatralnej Faust (2007).

 

 

Czwartek, 22.04.2010, godz. 18.00

Centrum Kultury ROTUNDA, Kraków, ul. Oleandry 1

Pokaz DVD filmu KAMPANIA WYBORCZA WALLENSTEIN

  • koncepcja i reżyseria: Helgard Haug, Daniel Wetzel
  • udział biorą: Rita Mischereit, Esteher Potter, Wolfgang Brendel, Friedemann Gassner, Robert Helfert, Ralf Kirsten, dr Sven Joachim Otto, Hagen Reich, Dave Blalock, Darnell Stephen Summers
  • współpraca, scenografia: Judith Kehrle
  • dramaturgia: Imanuel Schipper, Dunja Funke
  • zdjęcia: Martin Baer, Katharina Grossmann, Till Kind, Maximilian Preiss, Darnell Stephen Summers, Renee Trojandt
    montaż: Stefanie Saghri
    dźwięk: Frank Böhle, Philipp Weigold
    światło: Sofie Thyssen
    muzyka: Daniel Psimenos
  • producent: Christian Beetz
    realizacja: Meike Klingenberg, Wolfgang Bergmann
    produkcja: Gebrueder Beetz
  • produkcja spektaklu: Nationaltheater Mannheim, koprodukcja: Deutsches Nationaltheater Weimar

Albrecht von Wallenstein, bohater trylogii historycznej Fryderyka Schillera, był wywodzącym się z Moraw wodzem i politykiem, który odegrał ważną rolę w wojnie trzydziestoletniej. Walczył po stronie cesarza Ferdynanda II Habsburga, na czele własnej armii, która w 1626 roku liczyła 50 tysięcy żołnierzy. Sukcesy Wallensteina, a przede wszystkim jego ambicje polityczne, przysporzyły mu wkrótce wielu wrogów. Oskarżono go o zdradę, a cesarz w obawie, że ten chce przejąć władzę, tajnym rozporządzeniem pozbawił go przywilejów i zajmowanych stanowisk. Zdając sobie sprawę z grożącego mu niebezpieczeństwa, Wallenstein planował schronić się wraz z najwierniejszymi żołnierzami w obozie szwedzkim. Po przybyciu do Chebu został zmordowany przez swoich oficerów, którzy najprawdopodobniej działali z rozkazu cesarza.

Lojalność, miłość, władza, zdrada i wojna, to główne tematy dramatu Schillera Wallenstein. Helgard Haug i Daniel Wetzel, twórcy spektaklu pod tym samym tytułem, zaprosili dziesięć osób wywodzących się z miast jeszcze do niedawna należących do dwóch przeciwstawnych systemów politycznych: Mannheim i Weimaru, a których biografie porównać można do losów schillerowskich protagonistów. Wallenstein w wykonaniu Rimini Protokoll to współczesna inscenizacja, próbująca zmierzyć się z postaciami Schillera. Jej uczestnicy tzw. „eksperci codziennosci” nie odgrywają jego bohaterów, lecz przedstawiają ich dzisiejsze wcielenia, czyli siebie samych.

 

 

 

Piątek, 23.04.2010, godz. 18.00

Centrum Kultury ROTUNDA, Kraków, ul. Oleandry 1

Wykład performatywny na temat KAPITAŁU Karola Marksa. Prowadzenie: Igor Stokfiszewski i Paweł Mościcki
W programie pokaż filmów Artura Żmijewskiego z cyklu praca: Dorota i Yolanda

 


Piątek, 23.04.2010, godz. 20.00

Centrum Kultury ROTUNDA, Kraków, ul. Oleandry 1

Występ gościnny kolektywu teatralnego Rimini Protokole

KAROL MARKS: KAPITAŁ. TOM 1

  • koncepcja i reżyseria: Helgard Haug, Daniel Wetzel
  • udział biorą: Christian Spremberg, Thomas Kuczyński, Talivaldis Margevics, Franziska Zwerg, Jochen Noth, Ralph Warnholz, Uli Mailänder, Sascha Warnecke.
  • scenografia: Helgard Haug, Daniel Wetzel we współpracy z Danielem T. Schulze
  • dramaturgia: Andrea Schwieter, Imanuel Schipper
  • produkcja: Schauspielhaus Düsseldorf, koprodukcja: Schauspielhaus Zurich, Schauspielhaus Frankfurt, Hebbel am Ufer Berlin

Kapitał Karola Marks jest jedną z najsłynniejszych książek świata, znaną każdemu, lecz tylko przez nielicznych przeczytaną. W spektaklu Rimini Protokoll na scenie zaaranżowanej na biblioteczną salę odbywa się dyskusja na jej temat. Zaproszeni do udziału w rozmowie „eksperci” w zabawny, często ironiczny sposób, przedstawiają swoje opinie na temat dzieła Marksa. Dobór postaci zapewnia niezwykłą różnorodność poglądów, a ich życiorysy są barwnym uzupełnieniem przedmiotu dyskusji i w zajmujący sposób oddają wpływ Kapitału na światową historię i ich własne losy. Wśród wspomnianych „ekspertów” są m. in.: współzałożyciel Komunistycznego Związku Zachodnich Niemców, obecnie doradca przedsiębiorców, nałogowy hazardzista, łotewski reżyser filmowej biografii Borysa Jelcyna, aktywista Niemieckiej Socjalistycznej Młodzieży Robotniczej czy też autor biografii znanego spekulanta. W dyskusji bierze też aktywny udział niewidomy właściciel imponującego zbioru płyt winylowych, komentując wypowiedzi uczestników odpowiednimi utworami muzycznymi.

Autorzy spektaklu, Helgard Haug i Daniel Wetzel, nie inscenizują tez zawartych w Kapitale, nie pokazują jak odczytywały ją poszczególne pokolenia w różnych krajach od Kuby po Chiny. Oddają scenę tym, którzy polityczne i ekonomiczne przemyślenia, wyniesione z wnikliwej lektury tej książki, odnieśli do własnego życia i opowiadają o wynikających z tego skutkach.

Po przedstawieniu odbędzie się spotkanie z twórcami spektaklu. Prowadzenie: Roman Pawłowski

 

Organizatorzy:

  • Dom Norymberski
  • Krakowskie reminiscencje Teatralne

Partner:

  • Krytyka Polityczna

Projekt zrealizowano przy wsparciu:

  • Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej
  • Ministerstwo Kultury i dziedzictwa Narodowego
  • Urząd Miasta Krakowa
  • Goethe-Institut Krakau