Taniec okiem filmowców

Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej manggha
Kraków, ul. Marii Konopnickiej 26

3 - 5. 05.2011 godz. 19.00, wstęp wolny

 

 




Wtorek, 3.05.2011, godz. 19.00

PASSION – Endstation Kinshasa (PASJA - Stacja końcowa Kinszasa)

Niemcy 2010, 90 min

Reżyseria: Jörg Jeshel i Brigitte Kramer na podstawie sztuki „pitié!” Alana Platela i Fabrizio Cassola.
Choreografia: Alain Platel
Występują: Les Ballets C de la B
Kompozytor: Fabrizio Cassol
Muzyka oryginalna: Jan Sebastian Bach „Pasja według Św. Mateusza”
Producent: nachtaktivfilm i Unitel Classica mit Les Ballets C de la B

Belgijska grupa taneczna Les ballets C de la B odbyła ze swoim przedstawieniem „pitié! Zlituj się” roczne tournee. Gościła na wielu światowych scenach m.in. w Paryżu, Berlinie i Tokio. Po ponad 100 spektaklach, ostatnim przystankiem występów gościnnych była Kinszasa, stolica Konga. Sztuka Platela oparta jest na „Pasji według Św. Mateusza” Jana Sebastiana Bacha, a w przedstawieniu w roli Jesusa wystąpił czarnoskóry śpiewak Serge Kakudji. Wielkie dzieło Bacha jest jednak afrykańskim widzom całkowicie obce, a nowoczesny, w formie przywiezionej z Europy, taniec kompletnie nieznany. Jednak po latach politycznych turbulencji i niepokojów wyczuwa się zainteresowanie inną kultura, czy też artystyczna wymianą. W poruszającym filmie niemieckich twórców zdjęcia z występu gościnnego przeplatają się z obrazami współczesnej stolicy Konga.

Środa, 4.05.2011, godz. 20.00

 

URBAN BALLET

Niemcy 2008, 52 min

Reżyseria: Jörg Jeshel i Brigitte Kramer
Występują: Akram Khan Company, Meg Stuart, Dave St-Pierre, Semperoper Ballett, Olivier Dubois u.a.
Producent: nachtaktivfilm

 

,,Urban Ballet’’ to film dokumentalny podsumowujący dwudziestą edycję festiwalu „Taniec w sierpniu”, który odbywa się w Berlinie i poświęcony jest tańcowi współczesnemu. Na scenach, zarówno tych teatralnych, jak i stworzonych w miejskiej przestrzeni, prezentowane są radykalne choreograficzne eksperymenty. W niezwykłych miejskich sceneriach możemy oglądać tancerzy klasycznego baletu, hip hoppu, współczesnego teatru tańca czy też „urban dance”. Oglądamy krótkie sceny, występy solowe, układy grupowe, różnorodne gatunki przeplatają się z różnymi emocjami i wyrazami ekspresji, których filmowy zapis nie komentuje, tylko przemawia do widza za pomocą miejskich obrazów i poruszających się na ich tle ciał.

 

Po pokazie filmu zapraszamy na spotkanie, w którym udział wezmą twórcy wszystkich prezentowanych podczas tegorocznych pokazów filmów: Jörg Jeshel i Brigitte Kramer

Prowadzenie: Anna Wańtuch

 

Czwartek, 5.05.2011, godz. 19.00

KÖRPER (CIAŁA)

Niemcy 2000, 90 min.

Reżyseria: Jörg Jeshel i Brigitte Kramer
Choreografia: Sasha Waltz
Kompozytor: Hans Peter Kuhn
Producent: Sasha Waltz & Guests we wspólpracy z Schaubühne am Lehninger Platz Berlin i Théâtre de Ville, Paris

Sztuką „Ciała“ zadebiutowała Sasha Waltz w berlińskiej Schaubühne, której dyrekcję objęła wspólnie z Thomasem Ostermeierem w roku 1999. To pierwsza część trylogii zrealizowanej na tej scenie. Kolejne spektakle wchodzące w jej skład to „S” i „noBody”. W „Ciałach” choreografka rozprawia się z funkcją i wszelkim możliwym wykorzystaniem ludzkiego ciała, stawia pytania o to jaka rolę odgrywa w naszej kulturze, jaką ma cenę, jak i jakimi metodami można je zmienić, wykorzystać, unicestwić. Zastanawia się czy ciało jest tylko lepszym lub gorszym „opakowaniem”, czy też raczej instrumentem do przekazywania naszych uczuć i emocji.

Film powstały w oparciu o ten spektakl nie jest tylko jego rejestracją. Został zrealizowany we współpracy między choreografką i reżyserką Brigittą Kramer, która towarzyszy Sascy Waltz z kamerą i od początku dokumentuje jej taneczne inscenizacje.

 

noBody
Niemcy 2002, 90 min.

Reżyseria: Jörg Jeshel i Brigitte Kramer
Choreografia: Sasha Waltz
Kompozytor: Hans Peter Kuhn
Producent: Schaubühne am Lehninger Platz Berlin w kooprodukcji z Festival d’Avignon

„noBody” jest ostatnim spektaklem z trylogii Sashy Waltz poświęconej ciału. Wykorzystując tę intymną materię, którą tancerze oddają jej do dyspozycji, choreografka bada w swoich trzech spektaklach naturę ludzkiego ciała; w kontekście nauki i historii pierwszym spektaklu „Ciała”, w drugim ukazuje ciało jako obiekt erotyczny i pełen namiętności. „noBody” natomiast stawia pytania o metafizyczną egzystencję człowieka, o jego istnienie pozbawione ciała, stosunek do śmierci i pragnienie nieśmiertelności, a także o możliwość zobrazowanie tego co nieśmiertelne. Zrealizowana na deskach berlińskiego teatru Schaubühne trylogia ugruntowała pozycje Sashy Walty jako jednej z najważniejszych artystek współczesnego teatru tańca.



 

Brigitte Kramer urodziła się w 1954 roku w Konstancji. Studiowała w Marburgu/Lahn nauki polityczne, germanistykę i teorie muzyki. Była dramaturgiem w teatrze Schauspielhaus Frankfurt i do 1995 roku redaktorką w telewizji ZDF. Od 1997 roku jest niezależną autorka filmów dokumentalnych i fabularnych. Wśród artystów , z którymi współpracowała są m.in. z Luc Bondy, Hans Neuenfels, Michael Klier, Gabor Altorjay, Oliver Hirschbiegel i Charles Burnett. Od 1995 - 1997 była odpowiedzialna za przygotowanie i produkcję filmów podczas festiwalu documenta X. Specjalizuje się w realizacji filmów na podstawie spektakli teatru tańca oraz teatru dokumentalnego jak np. „Kick“ w reżyserii Andresa Veiela.

 


Jörg Jeshel
 urodził się 1943 roku w Berlinie. Z wykształcenia jest operatorem kamery. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Optyki i Fotografii (FOF) w Berlinie. Jest realizatorem filmów fabularnych, telewizyjnych, seriali, dokumentów i klipów muzycznych. Pracował między innymi już z Kasparem Heidelbachem, Mischką Popp, Doris Dörrie i z Sashą Waltz . W 1992 roku otrzymał Niemiecka Nagrodę Operatorów Filmowych za film "Wer hat Angst vor Rot, Gelb, Blau" („Kto się boi czerwieni , żółci i błękitu”) i dwukrotnie nagrodę Nagrode Grimme w 2000 roku za film "Kopfleuchten" (Latarki czołowe”) i 2003 za "Schwarzwaldhaus 1903").

 



Kramer i Jeshel nakrecili wspólnie wiele filmów i razem prowadzą firmę produkcyjną nachtaktivfilm.