ÓSMY DZIEŃ TYGODNIA
według Marka Hłaski
Adaptacja i reżyseria Armin Petras, przekład adaptacji Monika Muskała

Występują: Aldona Grochal, Marta Ojrzyńska, Barbara Wysocka (PWST), Szymon Kuśmider, Ryszard Łukowski, Adam Nawojczyk, Andrzej Rozmus, Krzysztof Zarzecki
Scenografia Magdalena Musiał

Opowieść o miłości Piotra i Agnieszki umieszcza Hłasko w realiach Warszawy czasów odwilży. Petras tę samą historię opowiada współcześnie. Inne są przyczyny zepsucia świata, nie zmienia się jednak tęsknota za czymś nieskażonym powszechną degrengoladą i marzenie o innym, lepszym świecie. Poszukiwania wolnego pokoju, w którym mogłoby dojść do fizycznego zbliżenia między bohaterami to jednocześnie rozpaczliwa próba znalezienia wspólnej przestrzeni emocjonalnej, wolnej od otaczającego fałszu, tandety i iluzorycznego szczęścia.
Postępującej degradacji świata towarzyszy coraz większa dezorientacja bohaterów. Stąd też rozczarowanie, a nie spełnienie okaże się ich najważniejszym życiowym doświadczeniem.

Armin Petras studiował reżyserię w słynnej szkole Ernsta Buscha w Berlinie, obecnie na stałe współpracuje z teatrem we Frankfurcie. Jest również autorem tekstów dramatycznych, które publikuje pod pseudonimem Fritz Kater.

Częstym tematem jego sztuk i spektakli jest nostalgia za młodością spędzoną w NRD, tęsknota za utratą świata z dzieciństwa, wspomnienia, w których istotne przemiany polityczne mieszają się z błahymi zdarzeniami okresu dojrzewania. W jego twórczości elementy dramatyczne sąsiadują z epickimi, powaga z błazenadą, a wszystkim rządzi nieposkromiony żywioł zabawy.

W 2003 roku Petras otrzymał w plebiscycie "Theater heute" prestiżowy tytuł autora roku oraz doroczną nagrodę dramatopisarską na festiwalu w Mülheim.

W 2004 roku w Starym Teatrze w Krakowie, w ramach realizowanego od kilku lat przez Dom Norymberski projektu SZUM - Spotkania z językiem i kulturą, pokazano spektakl Zeit zu lieben Zeit zu sterben (Czas kochania Czas przemijania) Fritza Katera w reżyserii Armina Petrasa, który spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem publiczności i krytyki.

Premiera 29.10.2005, Narodowy Stary Teatr w Krakowie

Projekt zrealizowano dzięki pomocy Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej

 

Foto: Dagmara Lutosławska