Retrospektywa Toma Tykwera

13 - 19.09.2002, Kino Pod Baranami

13.09 (piątek)
godz. 20.00
Die tödliche Maria (Zabójcza Maria)
Niemcy 1993,103’
14.09 (sobota)
godz. 18.00

Niebo (Heaven),
Niemcy-Anglia 2000, 95’

15.09 (niedziela)
16.09 (poniedziałek)
godz. 20.00
Księżniczka i wojownik
(Der Krieger und die Kaiserin)
Niemcy 2000,129’
17.09 (wtorek)
godz. 20.00
Winterschläfer
(Zimowy sen) 
Niemcy 1997,124’
18.09 (środa) 
godz. 20.00
 Biegnij Lola, biegnij
(Lola rennt)
Niemcy, 1998, 81’
19.09. (czwartek)
godz. 20.00
Epilog, Niemcy 1991, 8’
Because, Niemcy 1990, 34’


Tom Tykwer

Urodził się w 1965 roku w Wuppertalu. Już od 14 roku zaczął pracować w kinie, aby móc nocami bez ograniczeń oglądać ulubione filmy. W 1984 roku przenosi się do Berlina, gdzie prawie przez 10 lat prowadzi jedno z najbardziej znanych kin studyjnych: Moviemento. Dodatkowo kręci dla telewizji portrety swoich ulubionych reżyserów: Akiego Kaurismäki, Wima Wendersa, Petera Geenawaya i Larsa von Triera. W 1991 roku powstaje -„Because”, jego krótkometrażowy debiut filmowy, pokazany na festiwalu w Hof. W dwa lata później kreci pierwszy film pełnometrażowy, bardzo dobrze przyjęty przez krytyków: „Die tödliche Maria”. Wspólnie z dawnymi współpracownikami w 1984 roku zakłada agencję produkcji i dystrybucji filmowej X-Filme Creative Pool. Obok Tykwera pracują w niej tacy reżyserzy jak: Wolfgang Becker i Dani Levy. W 1996 roku wspólnie z Wolfgangiem Beckerem pisze scenariusz filmu „Das Leben ist eine Baustelle”, a rok później do kin wchodzi drugi film Tykwera - „Winterschläfer”. Kolejny rok przynosi kolejny film: „Lola rennt”, który staje się ogromnym sukcesem zarówno artystycznym (osiem nagród i wyróżnień przyznanych podczas rozdania Niemieckiej Nagrody Filmowej) jak i komercyjnym. Następnym filmem jest „Der Krieger und die Kaiserin” (2000), a po nim powstaje nakręcony na podstawie scenariusza Krzysztofa Kieślowskiego i Krzysztofa Piesiewicza film „Heaven”, który otwierał tegoroczny Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie.

Organizatorzy: Projekt zrealizowano dzięki pomocy finansowej:

Dom Norymberski w Krakowie
SPInka
Goethe-Institut InterNationes w Krakowie i Warszawie

Export Union des Deutschen Films