08. - 31.05.2007, Klub Lokator, Kraków, ul. Krakowska 27

Achim Weinberg,
TRANSFORMACJE - Fotografie

Działalność artystyczna Achima Weinberga skupia się na dwóch obszarach sztuki. Są to obiekty i formy przestrzenne, wykonywane z różnych materiałów takich jak: silikon, pleksi, tworzywa sztuczne czy szkło oraz fotografie. Jednak obie dziedziny twórczości są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ tematem prac fotograficznych artysty także są obiekty. Z przedmiotów codziennego użytku, w tym przypadku z patyczków kosmetycznych, konstruuje Achim Weinberg modele, które na zdjęciach - w zależności od wyobraźni widza - można interpretować na wiele sposobów. Niektóre z nich podpowiada sam autor poprzez tytuły swoich prac: Żar, Kwiaty, Spoiwo.

Wykorzystane przy budowie wspomnianych modeli patyczki kosmetyczne poddaje artysta różnym zabiegom. Zespolone w rozmaity sposób, w mniejsze lub większe obiekty, są następnie farbowane za pomocą różnych technik: niektóre są tylko oprószone kolorowym pigmentem, inne autor zanurza w farbie lub tylko je nią zwilża.
Powstałe w ten sposób formy Weinberg fotografuje z bardzo bliskiej perspektywy, ukazując je - dosłownie - w zupełnie innym świetle. Dzięki temu zabiegowi ostateczny wydźwięk zdjęć jest ambiwalentny. Wata jako główny materiał, z którego wykonane są obiekty, traci swój charakter: lekkość, miękkość, czystość, ulotność. Farba zmienia nie tylko kolor, ale przede wszystkim sprawia, że ten sam materiał - często na pierwszy rzut oka trudny do rozpoznania - w naszych oczach zyskuje inne właściwości. Tak więc nie bez powodu wystawa Achima Weinberga nosi tytuł Transformacje.
Zarówno w przypadku obiektów, jak i fotografii główną zasadą, którą stara się wyznawać artysta jest wieloznaczność jako sposób obserwacji. Ta wieloznaczność powoduje, że nasze postrzeganie zarówno rzeczywistości jak i sztuki nie jest statyczne. Zawsze wytwarza się pewna indywidualna relacja pomiędzy poszczególnymi elementami, formami i kolorami a naszym emocjonalnym odbiorem. Stosunek podmiotu do przedmiotu wyraża się w zasadzie, którą kiedyś sformułował w swoich Maksymach i refleksjach J.W.Goethe: "Wszystko co jest w podmiocie, jest w przedmiocie i jeszcze więcej. Wszystko co jest w przedmiocie jest podmiocie i jeszcze więcej".

Dlaczego miód? Dlaczego światło? Dlaczego fotografia?

Ponieważ prace te powstały tak niedawno, sam nie bardzo umiem odpowiedzieć na te pytania.
Każda nowa praca przybliża mnie do tego krok po kroku. Każda nowa praca jest właściwie odpowiedzią.

Światło
Wychodząc od malarstwa, światło jest ciągle tym elementem, który zwraca i przyciąga moją uwagę. Chciałbym uchwycić i przekazać światło. Światło jest życiem.

Miód
Wychodząc od obiektu, od prac plastycznych, obcowanie z materiałem i jego tematyzowanie jest dla mnie rzeczą najistotniejszą.
Miód jest obecnie moim materiałem.
Jest ciekły. Jest stały. Jest klarowny. Pachnie. Ma smugi, pęcherze, głębię, transparentność.
Podlega ciągłym zmianom. I jeszcze ten kolor. Miód ma osobowość. Żyje.

Fotografia
Umożliwia mi bycie wolnym.
Umożliwia mi uwzględnianie w mojej pracy wielu różnych aspektów: przekształcanie obiektów w obrazy - umieszczanie czegoś poza czasem - promieniujące światło - umieszczanie czegoś w innym czasie - delikatne niuanse barw - zatrzymanie czasu w danym momencie - robienie rzeczy, których normalnie nie robię - eksperymentowanie - życie.

Achim Weinberg
Kwiecień 2007


Achim Weinberg

Urodził się w 1969 roku w Roth w Niemczech. W latach 1991 - 1998 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Norymberdze w klasie prof. Christine Colditz. Ukończył również studia podyplomowe na wydziale Sztuka w Przestrzeni Publicznej u prof. J.P. Hölzingera. W 1996 roku otrzymał nagrodę przyznawaną przez regionalną gazetę norymberską Nürnberger Nachrichten. W 1997 roku uhonorowany został 3. nagrodą w konkursie sztuki DATEV- Kunstwettbewerb, a w 2001 roku po raz kolejny przyznano mu nagrodę Nürnberger Nachrichten. W roku 2006 rozpoczął pracę wykładowcy w Akademii Sztuk Pięknych w Norymberdze, gdzie prowadzi zajęcia z fotografii i projektowania przestrzennego.

Wybrane wystawy:

Wystawy indywidualne:
2000 - obiekty, Galeria Kreis w Germanischs Nationalmuseum Norymberga
- obiekty z tworzywa sztucznego, Galeria Hornung, Höchstadt
- obiekty, Sztuka w biurze, firma Schindler, Stuttgart
2006 - Transformacje, Galerie mit der blauen Tür, Norymberga

Wystawy grupowe:

1996 - Wielka Wystawa Sztuki, Haus der Kunst, Monachium
- Wystawa specjalna, Nagroda Nürnberger Nachrichten, Germanisches Nationalmuseum, Norymberga

1999 -Wielka Wystawa Sztuki, Haus der Kunst, Monachium

2000 - wystawa grupy artystycznej Der Kreis, Kunsthaus, Norymberga

2001 - Wystawa specjalna: Nagroda Nürnberger Nachrichten, Kunsthaus, Norymberga
- Wystawa Norymberga w Palermo, Centro culturale d árte contemporaneo, Palermo

2002 - Wystawa Stand der Dinge 1, Galeria Kreis, Norymberga

2005 - Wystawa rund, Galeria Kreis, Nationalmuseum Norymberga

 



Organizacja:
Dom Norymberski

Partnerzy:
Klub Lokator
Festiwal Miesiąc Fotografii w Krakowie