Kantor – nieobecny obecny
Performance muzyczny UBI SUNT

Niedziela, 11.10.2015, godz. 19.00
Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka
Kraków, ul. Nadwiślańska 2-4

 

W tym roku przypada 100 rocznica urodzin Tadeusza Kantora, wybitnego twórcy teatralnego, performera i artysty. W każdym jego przedstawieniu najważniejszą osobą na scenie był sam Kantor. Jak dyrygent przed orkiestrą, tak reżyser stał przed swoimi aktorami i za pomocą gestu lub nierzadko także głosu prowadził swój zespół. Aktorzy, lalki wielkości człowieka, obiekty, a także tekst, światło, śpiew i muzyka - wszystkie te elementy funkcjonowały w teatrze Kantora na równych prawach i były jednakowo ważne tworząc jednorodne dzieło sztuki. Teatrolog i znawca twórczości krakowskiego artysty, Krzysztof Pleśniarowicz przekonująco udowadniał, że spektakle Kantora nie tylko żyją dzięki użytej w nich muzyce, ale także mogą funkcjonować jako dzieła muzyczne, ponieważ powstały z ducha muzyki.

 

Performance muzyczny UBI SUNT bazuje na kompozycji chóralnej „Totentanz” Hugo Distlera – kompozytora pochodzącego z Norymbergi. Zawarte w „Totentanz" elementy sceniczne oraz sposób podjęcia tematu śmierci, wiążą się z koncepcją performatywnego spektaklu Tadeusza Kantora i z jego ideą teatru śmierci. Kompozycja Distlera inspirowana była monumentalną kopią średniowiecznego cyklu obrazów „Taniec śmierci" w Kościele Mariackim w Lubece, stąd też obecność archaizującej stylizacji w warstwie muzycznej i słownej utworu. W koncepcji performance’u UBI SUNT w miejsce poezji barokowego poety mistycznego Angelusa Silesiusa, dzielącej przebiegi instrumentalne i wokalne, pojawiają się fragmenty polskiego moralitetu średniowiecznego Rozmowa mistrza Polikarpa ze śmiercią.

Dialog pomiędzy archaiczną stylizacją a kontekstem współczesnym wzmacniają kompozycje Wacława z Szamotuł i Krzysztofa Pendereckiego oraz interludia instrumentalne, będące swobodną interpretacją znaczeń zawartych w warstwie słownej performance’u.

Program spektaklu muzycznego UBI SUNT stanowi samodzielny, wewnętrzny dyskurs strukturalno-semiotyczny i jest interpretacją idei teatru śmierci przekazaną za pomocą muzyki.

 

PROGRAM:

  •  Wacław z Szamotuł – motety
  • Rozmowa Mistrza Polikarpa ze śmiercią   (De morte prologus,  Dialogus inter Mortem et Magistrum Polikarpum)
  • ​ Krzysztof Penderecki – In pulverem mortis (fragment  Pasji według św. Łukasza)
  • Hugo Distler – Totentanz
  • Ryszard Strauss – Metamorfozy (septet instrumentalny)
  • Ryszard Strauss – Der Abend

 

WYKONAWCY:

Zespół wokalny Cracow Singers
Zespół działający od 2013 roku tworzą doświadczeni śpiewacy, którzy realizowali nagrania płytowe   m.in. dla Polskiego Radia, wykonawcy koncertów  a  cappella oraz koncertów wokalno - instrumentalnych w kraju i za granicą. Dojrzałość artystyczna śpiewaków przekłada się na wysoki poziom wykonawczy i  umożliwia sięganie do różnych gatunków i rodzajów muzyki wokalnej i wokalno–instrumentalnej. Zespół realizuje projekty interdyscyplinarne  we współpracy z różnorodnymi instytucjami kultury. Cracow Singers zaproszony został do współpracy z Racher Saxophone Quartet  jako jeden z pięciu zespołów kameralnych - obok Netherlands Chamber Choir, BBC Singers, Swedish Radio Choir, Graz Chamber Choir oraz Collegium Musicale z Estonii w trybie wyłączności wykonywania najnowszej kompozycji Lery Auerbach pn. '72 anioły" . Polska premiera planowana jest na listopad 2016 roku. 

Wysoki poziom artystyczny oraz wyjątkową jakość brzmienia zespołu, docenił polski muzyk jazzowy, kompozytor i wokalista Stanisław Soyka.  Autorskie kompozycje Stanisława Soyki, do słów Wiliama Shakespeare'a w nowej aranżacji, stworzonej tylko dla realizacji a cappella zarejestrowane zostały na dwupłytowym albumie. Interpretacja sonetów Shakespeare'a łączy śpiew solowy o charakterze jazzowej improwizacji w wykonaniu Stanisława Soyki, z klasyczną, wielogłosową sztuką wokalną realizowaną przez zespół Cracow Singers. Ze wzajemnej inspiracji wykonawców powstał unikatowy zapis muzyki.

Zespół uczestniczy w wydarzeniach kulturalnych miasta Krakowa ( m.in  Cracovia Sacra, Muzyczne czwartki we Dworku Białoprądnickim). Wraz z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej realizował w Roku Witolda Lutosławskiego cykle koncertowe z ​utworami Witolda Lutosławskiego pn.“Ptasie Plotki, czyli rzecz o muzyce”(wykonanie półsceniczne)
http://www.cracowsingers.pl

Zespół instrumentalny Ensemble Kontraste
zespół założony w Norymberdze w 1990 r. Wykonuje cały wachlarz utworów muzyki kameralnej. Koncertował we wszystkich centrach muzycznych Europy, brał udział w licznych międzynarodowych festiwalach. Otrzymał wiele nagród - w 1999 r. Wolframa-von-Eschenbacha, w 2000 r. Fundacji Kulturalnej Ernsta-von-Siemensa, w 2004 r. Miasta Norymberga. Zespół współpracuje z wieloma niemieckim rozgłośniami radiowymi, szczególnie intensywnie z Bayerischer Rundfunk. Przykładem autentycznego zaangażowania zespołu jest współpraca z Drugą Szkołą Wiedeńską oraz z dyrygentem Hermannem Beyerem. Międzynarodowe uznanie zdobył wykonując na żywo współczesne utwory do niemych filmów. Jest częstym gościem na festiwalach filmowych, w tym na Berlinale, ściśle współpracuje też ze znawcą filmów i dyrygentem Frankiem Strobelem. Zespół współtworzył z teatrem lalek Thalias Kompagnons, kontratenorem Danielem Glogerem i Tafelhalle Nürnberg oklaskiwane w całej Europie przedstawienie "Czarodziejski flet - wyzwanie". http://www.ensemblekontraste.de/en/ensemble/ek-in-nuernberg/

 

kierownictwo artystyczne:
Barbara Kler - s tudiowała astronomię na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz teorię muzyki na Akademii Muzycznej w Krakowie. Ukończyła studia dyrygentury i fortepianu najpierw w Salzburgu (Uniwersytet Mozarteum), a następnie w Wiedniu (Universität für Musik und darstellende Kunst).

W latach 2008-2011 pełniła funkcję zastępcy chórmistrza w Komische Oper w Berlinie. Od 2009 roku jest asystentką chórmistrza na Festiwalu Wagnerowskim w Bayreuth. Jako dyrygent współpracowała ponadto z ostrawskim festiwalem muzyki współczesnej Ostrava Days, festiwalem nowych form teatralnych 100° Berlin, z International Ensemble Modern Academy pod opieką festiwalu Klangspuren w Schwaz (Austria) lub z festiwalem muzyki współczesnej Chiffren (Schleswig-Holstein). Począwszy od 2011 roku pełni funkcję chórmistrza i dyrygenta Opery i Chóru Filharmonicznego w Kilonii.

Przygotowanie zespołu wokalnego:
Karol Kusz – dyrygent, aranżer, śpiewak, dyrektor artystyczny Cracow Singers. Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej ze specjalizacją Prowadzenie Zespołów Wokalno-Instrumentalnych. W latach 2006 – 2013 pracował w Chórze Polskiego Radia. Obecnie pracuje jako śpiewak kameralista w zespole Capella Cracoviensis. Jako dyrygent współpracował również z wieloma chórami uczelni krakowskich   m.in. Chórem Uniwersytetu Jagiellońskiego i Chórem Uniwersytetu Rolniczego. Jest również pedagogiem. Prowadzi klasę wokalną w Szkole Wokalno-Aktorskiej w Krakowie. Autor aranżacji, które znalazły się na dwupłytowym albumie "Soyka & Cracow Singers. Shakespeare a cappella".

Realizacja światła:
Ada Bystrzycka - u kończyła Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie na kierunku Rzeźba (z wyróżnieniem). Jedną z jej pasji jest reżyseria oraz realizacja światła podczas teatralnych spektakli i koncertów. Autorka projektów realizowanych   m.in . dla Krakowskiego Biura Festiwalowego (Misteria Paschalia, Opera Rara), dla Radia Kraków, Capelli Cracoviensis, Museum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Filharmonii Warmińsko – Mazurskiej itd. http://www.multiscena.com
http://adabystrzycka.art.pl

 Bilety w cenie:25 i 15 PLN do nabycia w Cricotece lub na http://bilety.cricoteka.pl/

Organizatorzy:

  • Dom Norymberski
  • Cricoteka
  • Cracow Singers
  • Ensemble Kontraste

 

Projekt zrealizowano dzięki wsparciu :

  • FUNDACJA WSPÓŁPRACY POLSKO-NIEMIECKIEJ
  • URZĄD MIASTA KRAKOWA
  • www.krakow.pl

 

Partnerzy:

  • Fundacja Equinum
  • Radio Kraków
  • Off Radio